De ondergang van V&D treft waarschijnlijk ook de webwinkel leveranciers. De gewone leveranciers zijn hun nog niet betaalde voorraden waarschijnlijk gewoon kwijt, maar nu blijkt dat leveranciers voor de webwinkels ditzelfde zal overkomen.

Ondanks dat V&D geen eigenaar is van de goederen, liggen die opgeslagen bij de verwerker van de orders Docdata. De webwinkel is gesloten en Docdata geeft de goederen niet door aan V&D om zo druk uit te oefenen op de vorderingen aan V&D. Waarschijnlijk moet V&D nog geld betalen aan Docdata voor goederen die al geleverd zijn. Op haar beurt zegt V&D dat ze de goederen wel graag wil hebben om in de winkels te verkopen maar daar Docdata niet toe kan dwingen. Leveranciers zullen nu dus met Docdata in gesprek gaan om hun spullen terug te krijgen (mogelijk zijn die al verkocht maar nog niet geleverd) of Docdata tot vrijgave aan V&D te verzoeken zodat V&D ze via de winkels uit kan leveren en eventuele voorraden kan verkopen. Docdata zal waarschijnlijk kosten gaan berekenen aan de leveranciers voor het terugkrijgen van hun eigen goederen nu ze die kosten niet meer via V&D terug kan krijgen.
Voor de leveranciers is dit een lastige keuze. Hun geld zit in de voorraad en het laten liggen betekent kosten. Deze zijn voor de waarde van de goederen en voor de kosten aan Docdata. Uitleveren aan V&D is riskant. Gaat V&D ten onder, dan ontvang je waarschijnlijk helemaal geen geld. Maakt het bedrijf een doorstart, dan is het maar de vraag of jouw goederen tot de doorstart gaan behoren en dat je voor dezelfde prijs mag leveren een het nieuwe V&D. Als leverancier zou je de goederen ook zelf in de V&D winkels kunnen verkopen (shop in shop), maar daar zijn weer extra kosten aan verbonden. (lees brief curatoren aan Docdata)

Ik denk dat de leveranciers zich nu massaal gaan beraden op de voorwaarden en het werken met distributie centra. Stel dat Bol of Zalando getroffen worden door een ondergang. Waar sta je dan als leverancier? Wat zijn je rechten? Wie is de juridische eigenaar en waar kun je terecht met je claim?

Het geeft wel aan dat online verkopen via massa verkoop een geheel nieuwe wereld is die zich moet zetten naar de tegenslagen in de praktijk.

De discussies en rechtszaken moeten nog op gang komen voor bijvoorbeeld administratiekantoren die werken met online boekhoudingen. Stel dat een bedrijf failliet gaat, wat gebeurt er dan met je boekhouding? Wie heeft de backup en wat kost het om die bij een ander bedrijf onder te brengen?
Wie gaat dat dan betalen?

Heb je een online website bij een hosting bedrijf of software op een server? Wat gebeurt er als het bedrijf er mee (moet) stoppen? Kun je dan nog iets met je website? Kun je dan nog bij je software en data? Wat zijn de kosten van het overzetten?

Vele vragen waar nu een antwoord op gevonden moet worden. Die antwoorden en oplossingen komen er wel, maar dat kan nog even duren.

In de praktijk blijkt wel dat de o zo betrouwbare servicepartners bij een tegenslag toch eerst alles in het werk zetten om zichzelf te redden. De klant kan dan vaak “barsten” en wordt ongewild meegenomen in de ellende.

Tips:

  • Maak afspraken voor dat het fout gaat
  • Maak afspraken voor als het fout gaat
  • Maak afspraken zodat duidelijk is wat er gebeurt als je afscheid van elkaar wil nemen als partners
  • Zorg zelf voor de bescherming van je onlinedata
  • Hou zelf de regie en de controle, ook al zijn de kosten daarvan wat hoger

Jos van Spelde

Gepubliceerd door Jos van Spelde

Jos van Spelde heeft in 6 jaar tijd een internationaal verkoopnetwerk opgezet met 35000 verkopers. Het resultaat was een miljoenen omzet. Zes mensen zijn daardoor miljonair geworden. Door zijn begeleiding van ondernemers via individuele gesprekken en groepstrainingen kwamen velen tot geweldige inzichten en resultaten. Hij heeft een passie voor marketing en netwerken. www.jvsmarketing.nl

Laat een reactie achter